Åbningstider

Varehuset
Mandag-fredag

Kl. 8.00 - 20.00

Lørdag/søndag Kl. 8.00 - 18.00
Bagerudsalget
Mandag-fredag Kl. 7.00 - 20.00
Lørdag Kl. 7.00 - 18.00
Søndag Kl. 8.00 - 18.00
Fiskebutikken
Mandag Lukket
Tirsdag-torsdag Kl. 8.00 - 18.00
Fredag Kl. 8.00 - 19.00
Lørdag Kl. 8.00 - 16.00
Søndag Lukket

Kvickly har lukket 1. januar - skærtorsdag - Langfredag - Påskedag - 2. Påskedag - St. Bededag - Kr. Himmelfartsdag - Pinsedag - 2. Pinsedag - Grundlovsdag - 24. december samt 1. og 2. juledag.

Bestyrelsens Beretning 2011

Bestyrelsens  Beretning  2011

I 1896 fik FDB sin første formand, Severin Jørgensen. Lige siden har FDB arbejdet ansvarligt – og ikke blot med, hvad han kaldte ”ærlige varer til ærlige priser”, men FDB har også brugt en del sit overskud til at fremme ansvarlighed og bæredygtighed i samfundet.

I 2011 er der brugt ca. 14 mio. kroner på at udvikle projekter inden for sundhed, etisk handel, klima og miljø

Blandt det mest synlige er, at FDB i sidste forår relancerede Madpyramiden, som FDB oprindeligt introducerede i 1976. Nu lever madpyramiden op til de nye kostråd. Madpyramiden er ikke bare sund at følge, men også meget klima korrekt.

FDB er Danmarks største andels-og medlemsorganisation med 1,6 millioner medlemmer. FDB ejer bl. a. Coop, der er Danmarks største dagligvare virksomhed med en markedsandel på ca. 39%.

Kvickly Allerød er en del deraf, på den måde at vi har en Franchice kontrakt med Coop hvor vi blandt andet, har forpligtet os til at aftage varer, og være tilknyttet Coop plus, men er ellers en selvstændig forening der er ejet af vores medlemmer. Som lige pt. Udgør ca.10.000.

Hvordan udvikler FDB, deres datterselskaber og deres Franchice tagere sig så, frem mod 2015

Udgangspunktet er, at FDB som andelsselskab skal skabe værdi for medlemmerne i hverdagen. Dette formål skal være omdrejningspunktet for alle koncernens aktiviteter – store som små.

Der er defineret 3 strategiske løftestænger for at skabe værdi for medlemmerne:

¤ Økonomiske fordele

¤ samfundsnytte

¤ indflydelse.

I året der er gået har der for første gang i mands minde været benyttet tv. reklamer til at markedsføre FDB. Wikke og Rasmussen har på en morsom måde været med til at fortælle at:

¤ FDB findes

¤ FDB er en forening

¤ Du er medlem og medejer

¤ Derfor får du del i overskuddet.

Coop plus

TV reklamerne med Wikke og Rasmussen fortsætter her i 2012. Med reklamerne vil man søge at få medlemmerne til at bruge Coop plus kortet, hver gang man handler, og dermed få fuldt udbytte af Medlemsfordelene i Coop plus.  Med Coop plus kan man noget, som konkurrenterne ikke kan: nemlig at give unikke tilbud målrettet det enkelte medlems behov og interesser.

Det er ved at gå op for rigtig mange medlemmer.

Med udgangen af 2011 har næsten 1,1 mio. medlemmer tilsluttet sig Coop plus. Og omkring 900.000 har sagt ja til at modtage ugentlige nyheds breve.

Som de fleste jo allerede ved er at, som medlem af Coop plus kan man hver uge få, 4 til 6 personlige tilbud, tilbud der giver den enkelte ekstra rabat på udvalgte varer. Hvis man ikke har adgang til en computer, har vi her i Kvickly Allerød opsat flere scannere i butikken, den nyeste er opsat ved flaskeautomaten, og ved at scanne sit medlemskort, kan man se sine personlige tilbud, og hvor mange point man har sparet op.

Coop plus har skabt fordele for deltagerne på samlet set ca. 300.mio. kr. i 2011.

Alene i november hvor alle kunne betale med point ved almindeligt køb i butikkerne – blev der udbetalt 98 mio. kroner til medlemmerne.  Så vi kan kun opfordre til at I bruger kortet hver gang I handler.

Coop plus er en stor succes, men intet er så godt at det ikke kan gøres bedre, så FDB har sat en undersøgelse i gang her i foråret, for at finde ud af hvad der er godt og hvad der ikke dur.

I Kvickly Allerød udbetalte vi i maj måned den sidste Dividende, et beløb på 2.382.000kr.til vores medlemmer.

Vores medlemmer har 2 gange, i løbet af året, kunnet handle med 10 % rabat på hele deres køb i butikken, vi prøver også at finde på gode medlems arrangementer, som kan være til glæde og gavn for vores medlemmer. Bl.andet har vi nedsat prisen på mange dagligvarer, og på slagtervarer.

Der var mange der havde stor glæde af at betale deres varer med point i November måned.

Vi er hele tiden åbne for nye ideer der kan komme vores medlemmer til gode.

Arrangementer

Af forbrugerarrangementer kan jeg nævne familievejleder Lola Jensen i februar måned, hvor hun holdt et morsomt og inspirerende foredrag om forældrerollen i dag med job og børn.

Af andre arrangementer har der også været noget for mændene, da vi i august havde besøg fra Midtfyns Bryghus, hvor vi fik mulighed for at teste de forskelige øl.  Øl er åbenbart op i tiden, Lille Gul var en Special øl fra bryggeriet Skands, som kun blev brygget til Kvickly Allerød ved påske tid, ligeledes blev der fremstillet til jul, en julebryg ved navn julerød, begge øl var rigtig populære. Øllets dag har også været afholdt, og til alle øl arrangementer har der været fulde huse.

Ved den obligatoriske vinaften var det Italienske vine der havde opmærksomheden, flot fulgt til dørs af Karsten Riis Laursen.

Fastelavn blev fejret sammen med handelsforeningen, Hospitalsklovnene har også været på besøg, julemanden brugte 3 dage i butikken, og der var mange ønsker både fra børn og voksne, vores lofter i butikken var beklædt med julesokker, som blev fyldt op med lækkerier inden de blev afhentet af børnene,ligeledes blev der udskænket mange liter Gløg og spist rigtig mange æbleskiver, den sidste søndag før jul.

Jubilæum

Der er 82 Kvickly butikker i hele landet, vi er en af de 14 selvejende. Hele Kvickly kæden kunne i januar fejre 50 års jubilæum, dette blev markeret med morgenkaffe på dagen, og rigtig mange supergode tilbud i de 3 uger jubilæet varede.

Flaskepant

Som I jo sikkert har set har vi en hjerteformet knap ved vores flaske automat, hvis man trykker på den, kan man donere sin flaskepant til velgørende formål. I 2011 blev der doneret 62.220 kr. fra Kvickly Allerød.

Nethandel.

Mr. Butler er et firma her i byen som vi har lavet aftale med, man kan bestille sine varer på mail eller tlf. og derefter få dem leveret direkte hjem til sit eget køleskab.

Hjemmeside.

Kvickly Allerød har en hjemmeside hvor vi bestræber os på at være opdateret, med nyheder, arrangementer, åbningstider og andet, der kan have interesse for vores kunder. Webadressen står på vores bonner. På hjemmesiden kan man tilmelde sig et nyhedsbrev, så man hele tiden kan være på forkant med hvad der sker i butikken.

Samvirke

Medlemsbladet Samvirke har nu ca. 1 mio. læsere, hver måned og er et af Danmarks absolut mest læste og troværdige magasiner.

Skolekontakt

Danmarks største skolekontakt står FDB også for, der laves rigtig mange sunde måltider efter opskrifter fra FDB og varer fra de lokale Brugser. Der udvikles hele tiden nye ideer. Til april har vi her fra Kvickly Allerød et projekt på  Ravnsholt  skolen  hvor elever fra 6  klasse og diætist Anne Ravn fra ”en by på skrump”, laver mad sammen, med hjælp fra lærere fra skolen og nogle af vores bestyrelsesmedlemmer, bagefter inviteres forældrene til spisning. Kvickly Allerød leverer råvarerne.

Til efteråret vil vi invitere Sebastian Klein til at smøre sunde madpakker med de yngste årgange.

Fair Trade

FDB og forbrugerene kan være med til at gøre en forskel, det gælder også i forhold til Afrika, vi køber mellem 2 til 3 procent af vores varer fra Afrika,

FDB vil være med til at udvikle Afrika gennem handel.

I tæt samarbejde har FDB og Coop udviklet et nyt Afrika – brand, Savannah. De nye varer har vægt på kvalitet og på at kommunikere Afrikas positive side, og er samtidig med til at bidrage til udvikling i Afrika.

Lige nu er der 16 Savannah varer, målet er 100 varer med Savanna mærket.

Kvickly Allerød

Året er gået godt for os her i Kvickly Allerød, den 30.dec. 2011,ca.kl. 17.00 rundede vores års omsætning 200.mil. ex. Moms, for første gang i historien. Det var en milepæl der blev fejret, alle de kunder der var ved at blive betjent på tidspunktet, fik hver et gavekort til Kvickly på 500 kr.+ en flaske champagne.

Årets overskud blev på 2.620.000 kr. bestyrelsen foreslår det overført til reservefonden.

Vi er glade for vores kunder, derfor bruger vi mange ressourcer på at holde vores butik op to date.

Elektroniske hyldeforkanter er noget der har stået på ønskesedlen længe, de er nu opsat, og det skulle give mindre kassefejl, gøre det nemmere for vores personale, og vores kunder. Det er en stor investering, men vi er ikke i tvivl, pengene er på sigt givet godt ud.

En ny og bredere disk i Kundeservice / kiosk er opsat og fungerer godt.

Vi har også brugt en del penge på et nyt gasfyr, det vil give os en stor årlig besparelse på vores varmeudgifter.

Der er lagt en Skridsikker belægning på i vores parkerings hus, efter den strenge vinter sidste år så vi, at der var et problem med glatte gulve, men nu skulle det problem være løst.

Der er kommet natsænkning af lyset i varehuset, hvilket giver en stor besparelse på el.

Frugt og Grønt har fået mere plads, og der er kommet nyt kølesystem og nyt gulv i afdelingen. Ligesom der også er opsat en klokke, så man kan hidkalde en medarbejder, klokken har også forbindelse til vin afd.

Der er opsat en oversigt over butikken, så man kan se hvor man kan finde de enkelte varegrupper, oversigtsplancen er opsat i for området, ved flaskeautomaten.

Ved indgangen fra vores parkeringsplads har vi lavet en overdækning, vi havde en teori om at det kunne tage noget af den træk der er fra indgangsdøren, det har hjulpet lidt, men desværre ikke nok, så vi arbejder videre på en løsning mere, vores kassemedarbejdere sidder på en udsat post.

Vi har sat fokus på små portioner, af kød, fra uge 37,man kan altid henvende sig til vores slagter, der er en klokke man kan ringe på.

I vores delikatesse har vi også lavet forandringer, vores osteafdeling er ikke længere gemt bag en søjle, og vi har fået plads til en ”tag selv salatbar”.

Vi deltager hvert år i en kundeundersøgelse, kaldet kundemeter, og vi syntes det er rigtig dejligt når vores kunder vil deltage, så vi hele tiden ved hvad der er godt nok, og hvad vi kan gøre bedre.

Helt kedeligt skal det ikke være at arbejde i Lillerød Brugsforening, så 4. juni holdt vi en personalefest for alle ansatte med ledsager, på Sauntehus.

Handelsforeningen

Vi har et godt samarbejde med byens Handelsforening, og vi er med hver gang der laves arrangementer, aftenåben – lang lørdag – fastelavnsfest – Jule arrangementer, og meget mere, desværre er der butikker der ikke bidrager til de forskellige arrangementer.

Vi er spændte på om den nye lukkelov der træder i kraft til efteråret, vil få søndagshandlen til at blomstre I alle butikker. Desværre er der stadig flere butikker der står tomme, i byen.

Vi presses fra alle sider med konkurrence, Føtex i Birkerød er åbnet for nylig, og Bilka i Hillerød åbnede d.28 marts, Rema 1000 forventer at starte deres byggeri til maj, og forventer at åbne i foråret 2013. En Føtex spøger ved posthusgrunden. Det ser ud til at der bliver kamp om kunderne.

Sponsorater

Kvickly sponserer hvert år godt 500.000kr. til byens forskellige sportsklubber, kulturelle arrangementer, og  mange andre arrangementer der foregår i de mange foreninger i byen. Udover støtter vi også mange frivillige personer i lokalsamfundet.

De største sponsorrater går bl. andet til Allerød håndboldklub med 30.000kr.-Allerød Fodboldklub med 65.000kr.- Allerød Badmintonklub med 30.000kr.- Allerød Svømmeklub med 20.000kr. - Allerød handelsforening med 50.000kr. jeg kan ikke nævne alle, men blot for at komme med nogle eksempler.      Og så uddeler vi jo også vores Kvickly pris på 10.000kr, hver år her på vores generalforsamling.

Planer for 2012

Af planer for 2012 er der flere udfordringer:

En Stenovn i vores bageriafdeling, har længe været et ønske, og den er allerede installeret og taget i brug.

Nonfood afdelingen får et nyt look, så den bliver mere overskuelig, lys og venlig.

Vi vil forsat videre udvikle vores hjemmeside.

En dør karussel ved indgangen fra  gågaden, så vi kan komme af med træk ved kasserne, er også på ønskelisten.

Og så vil vi ellers ruste os til den konkurrence der kommer fra alle side, med masser af gode tilbud, godt humør, veluddannet personale og positiv tænkning.

Bestyrelsen vil gerne takke alle medarbejdere i huset for den fantastiske arbejdsindsats de gør.

Og jeg vil gerne takke mine bestyrelseskollegaer for et rigtig godt samarbejde i året der er gået.